Spør Ingrid om dette

Ingrid er klar til å hjelpe deg, enten på vårt informasjonssenter eller over nettet. Du kan også bruke vårt kontaktskjema.

Gå til kontaktskjema

Ingrid

Informasjonsrådgiver
Spør meg!

Hva er en jobbsøknad?

Der CV-en er en oversikt over alt du har gjort til nå, ser søknaden mot fremtiden og skal fungere som et salgsark om hvorfor de burde ansette akkurat deg.

Dette er våre viktigste tips

  • Få dem til å skjønne at du vil ha jobben
  • Vis til eksempler og begrunn det du sier om deg selv
  • Skriv personlig og med din egen stemme
  • Ha fokus på jobben: Hva har de bruk for, og hvordan kan du hjelpe dem med det?
  • Søknaden bør ikke være for lang! Skriv maks én side, ¾ side kan være nok.
  • Svar på stillingsannonsen. Står det at de ser etter noen med engasjement? Bruk ordet “engasjement” i søknaden din.
  • Husk å legge ved kontaktinformasjonen din! Skriv det på CV-en og avslutt søknaden med hvordan arbeidsgiver kan få kontakt med deg.

Søknadsmal

Slik setter du opp søknaden

1. Motivasjon

Det arbeidsgiveren lurer mest på, er hvorfor du vil ha jobben. Start med motivasjonen din allerede i første avsnitt, slik at arbeidsgiveren blir engasjert nok til å lese hele søknaden din.

Når du jobber med første avsnitt kan du stille deg selv disse spørsmålene: Hvorfor har jeg lyst til å jobbe på nettopp dette stedet? Er studiene mine relevante? Har jeg erfaring innen dette yrket fra før? Vil jeg prøve noe helt nytt? Har jeg gode opplevelser med dette firmaet fra før? Skriv om det!

2. Erfaring

I dette avsnittet knytter du erfaringene du har fra før til jobben du søker på. Hva har du lært fra tidligere arbeid eller erfaringer som du kan bruke i jobben du søker på nå? Prøv å formulere deg på en måte som gjør at arbeidsgiver skjønner at du har forstått hva stillingen går ut på. Det holder ikke å skrive at du er god til å samarbeide. Skriv hva du mener er godt samarbeid. Da blir arbeidsgiver kjent med deg, og blir fristet til å kalle deg inn til intervju.

3. Egenskaper

Du har mange personlige egenskaper. Plukk ut de egenskapene som passer aller best til jobben du har lyst på, og skriv om hvordan du kan bruke personligheten din i jobben du har lyst på.

For at leseren skal oppleve det du skriver som troverdig, er det lurt å komme med eksempler som underbygger egenskapene dine. For eksempel hvis du skriver at du er ansvarlig, bør du legge til hvordan du er ansvarlig eller hva du har fått ansvar for tidligere.

4. Oppsummer og avslutt

Oppsummer motivasjonen din raskt, gi dem kontaktinformasjonen din og fortell gjerne at du stiller på intervju. Er det en deltidsstilling, skriv gjerne når du er tilgjengelig for å jobbe.

Du burde la søknaden ligge litt, kanskje la noen du kjenner se på den, og ta en runde med språkvask før du sender den inn. Et tips er å lese søknaden høyt for deg selv, eller noen andre. Da finner du ut om teksten flyter godt.

Fire tips til en god søknad

1. Ikke skriv komplisert

Å bruke kompliserte ord er ikke det samme som å skrive godt. I hvert fall ikke i en søknad. Vær enkel, klar og tydelig.

2. Noen arbeidsmetoder

Her er noen metoder som brukes av skribenter, journalister og forfattere:

  • Skriv først, rett senere. Glem struktur, rettskriving og ordvalg i første omgang, og bare skriv alle tankene dine ned på papiret. Når du har fått alt ut av systemet kan du begynne å rette og strukturere teksten din.
  • La teksten ligge en stund etter at du har skrevet søknaden. Gjør noe annet, sov på det. Når du ser på den igjen vil du ha friske øyne.
  • Få tilbakemelding av en venn eller en i familien, og be dem om å være ærlige. Spør dem om de kan gjenfortelle hva de har lest. Hør på dem, sov litt på det, og gå tilbake til teksten.
  • Les teksten høyt. Hvis setningene stokker seg, skriv den om så teksten flyter bedre.

3. Bruk din egen stemme

Teksten bør være så lik som mulig din egen stemme når du snakker pent til lærerne dine. Les den høyt og se om du kjenner igjen stemmen din.

Kutt ut ord som "litt", "gjerne", "ofte", "kanskje" og "ganske". Selv om du bruker dem mye når du snakker, er de distraherende i en tekst.

4. Aktivt språk

Her er noen eksempler på setninger med passivt språk:

  • "Sommerferien ble brukt til å slappe av."
  • "Søknaden ble skrevet av meg."

Skriv heller:

  • "Jeg brukte sommerferien til å slappe av."
  • "Jeg skrev søknaden."

Et mer aktivt språk setter deg selv i førersetet, og gir et sterkere inntrykk.

Ofte stilte spørsmål om å skrive jobbsøknad

Hvor lang skal søknaden være?

Maksimalt én side, men ¾ av en side pleier å holde.

Må jeg ha navn og adresse øverst?

Du bør ha med sted og dato øverst i høyre hjørne. Navn og adresse er valgtfritt, spesielt om du har skrevet det på CV-en. På elektronisk søknadsskjema trenger du det ikke. Bare begynn på selve søknadsteksten.

Hva er de beste søknadstipsene?

Ikke glem arbeidsgiver! Det er vanlig å bare presentere seg selv, men husk at jobben du søker på har behov som skal fylles. Fortell hvordan du kan gjøre jobben.

Må jeg være god til å skrive?

Nei, men du må skrive tydelig og klart slik at søknaden er lett å lese. Start med å fortelle kjapt hvem du er. Skriv så et avsnitt hvor du forteller hvorfor du vil søke og hva du har gjort før, og avslutt med å fortelle hvorfor du passer til jobben.

Hvor personlig skal jeg være?

Ikke så personlig at du deler all personsensitiv informasjon, men mer personlig enn du er i en skoleoppgave. Arbeidsgiver har lyst til å bli kjent med deg. Skriv med din egen stemme og føl at du kjenner deg selv igjen.

Finnes det søknadstabber?

Egentlig bare én: At du glemmer å nevne hvordan de kan få tak i deg. Vi har møtt jobbsøkere som lurte på hvorfor de aldri ble innkalt til intervju før de skjønte at de ikke hadde gitt fra seg hverken telefonnummer eller e-postadresse. Skriv det på CVen og avslutt søknaden med hvordan de kan få tak i deg.